Veganerblod kolesterol og B12

2 indlæg / 0 new
Seneste indlæg
Veganerblod kolesterol og B12
Flasker med tappet menneskeblod.

Den årlige blodprøve er taget og resultaterne kan ses i en den vedhæftede flade tekst-fil. De fleste målinger ligger i normalområdet og jeg vælger at lægge vægt på de interessante målinger, som veganere kan blive udfordret med. Er der nogen, som har forstand på blod og finder noget interessant eller tankevækkende på baggrund af total-listen, må I meget gerne dele jeres tanker og meninger i en kommentar herunder. Målet med indlægget er, at hjælpe andre i samme situation og opfordre andre til at holde øje med sine blodværdier for at undgå livstruende og kroniske sygdomme.

Min plantebaserede livsstil startede juni 2013 for at forbedre mit helbred og undgå vestlige livsstilssygdomme.

B12

8. august 2013: Vitamin B12;P = 276 pmol/l (200 <> 600)
24. februar 2014: Vitamin B12;P = 276 pmol/l (200 <> 600)
25. april 2014: Vitamin B12;P = 411 pmol/l (200 <> 600)
22. januar 2015: Vitamin B12;P = 195 pmol/l (200 <> 600)

Du kan læse min holdning til B12-niveau og grænseværdier i indlæget B12 vitamin mangel. Efter min måling august 2013, ønskede jeg at hæve mit B12-niveau, selvom det lå inden for de danske grænseværdier. Jeg forsøgte med en B-multivitamin, men det viste sig februar 2014, at det ikke virkede. Det var en dejlig overraskelse at mit niveau havde steget til 411 pmol/l i april 2014, efter jeg begyndte at tage én daglig methylcobalamin sugetablet. Jeg tænkte, at mit niveau ville fortsætte med at stige, selvom hvis jeg nedtrappede mehtylcobalamin-sugetabletten. Mit B12 faldt til cirka 50% (fra over 400 til under 200 [pmol/l]) efter jeg eksperimentelt nedtrappede B12(methylcobalamin)-indtagelse fra én daglig 1.000 mcg sugetablet efter hovedmåltidet til én ugentlig tablet på et vilkårligt tidspunkt af døgnet. Det er sandsynligvis ligegyldigt hvornår B12 indtages, men kroppen optager B12 bedst, i forbindelse med indtagelse af andre fødevarer. Det kan også forstyrre søvnen, hvis man indtager den relativt høje dosis B12 lige inden sengetid. Bemærk at B12 er vandopløseligt og bliver udskilt i urinen, hvis kroppen får for meget. Jeg er nu tilbage på en daglig sugetablet og vil derefter trappe ned til et par tabletter om ugen. Et B12-niveau på under 200 pmol/l er alt for lavt.

Er der nogle mødre som kan oplyse, om de er blevet undersøgt for B12-mangel i forbindelse med graviditet? B12-mangel hos gravide kan have store konsekvenser for den nyfødte (damp, kronisk nerveskade etc.).

Læs andre indlæg om B12.

Kalk

8. august 2013: Calcium;P = 2.46 mmol/l (2,20 <> 2,55)
22. januar 2015: Calcium;P = 2.50 mmol/l (2,20 <> 2,55)

Kalk er et et af de områder, som veganere ofte bliver udfordret med. "Drikker du ikke mælk og spiser ikke mejeriprodukter?". Nej, det gør veganere ikke i modsætning til mange vegetarer. Kalk i hele planter er tilstrækkeligt og jeg har aldrig taget kalktilskud. Jeg nyder appelsiner og grønt salat, som er eksempler på planter, der er mere kalkholdige en andre hele planter. Det interessante er, at mit kalkniveau i blodet er steget efter jeg er blevet veganer. Det næste der kunne være interessant at undersøge er knogletætheden, selvom den også afhænger af hvorvidt og hvordan knoglerne anvendes og påvirkes. Er der nogen, der kender til metoder til undersøgelse af knogletætheden?

Læs hvordan mejeriprodukter ødelægger dit helbred.

Kolesterol

24. februar 2014:
Kolesterol;P = 4.6 mmol/l (Max. 5)
Kolesterol HDL;P = 0.86 mmol/l (Min. 1)
Kolesterol LDL;P = 2.2 mmol/l (Max. 3)
Triglycerid;P = 3.5 mmol/l (Max. 2)

22. januar 2015: 
Kolesterol;P = 5.3 mmol/l (Max. 5)
Kolesterol HDL;P = 1.0 mmol/l (Min. 1)
Kolesterol LDL;P(fPt) = 2.7 mmol/l (Max. 3)
Triglycerid;P(fPt) = 3.6 mmol/l (Max. 2)

Min viden om kolesterol er begrænset, men jeg har et par bøger jeg kan slå op i.

Et højere kalkindtag kan reducere den "dårlige" kolesterol (LDL) (The Vitamin D Solution s. 210). Det hænger ikke sammen i mit tifælde, da min LDL og kalk er steget samtidigt.

Et af de stærkeste parametre for at forudsige sygdom i den vestlige verden er kolesterol i blodet (The China Study s. 77). Kolesterol i blodet dannes i leveren. Det vigtige er, at kolesterol i blodet og det som findes i animalske fødevarer ikke er det samme, selvom de er kemisk ens. Der er ikke mad-kolesterol i plantebaserede fødevarer. Måden kroppen producerer blodkolesterol er ekstremt kompleks og anvender hundredvis af forskellige kemiske forbindelser og mange næringsstoffer. Det kan derfor være svært at vide, hvordan diæten påvirker blodkolesterolet. I Kina opdagede man, at så snart blodkolesterolet steg i nogle befolkningsgrupper, steg hyppigheden af vestlige sygdomme. Den gennemsnitlige værdi i det kinesiske studie var langt under forventningen og var på kun 3.29 mmol/l (The China Study s. 78). Man fandt også to grupper af cirka 25 kvinder med et utroligt blodkolesterol med et gennemsnitl på kun 2.07 mmol/l. Gennemsnittet for blodkolesterol i USA er 5.57 mmol/l. Der var engang en myte i USA, hvor et blodkolesterolniveau på under 3.89 havde sammenhæng med helbredsproblemer - hvis det er sandt, er 85% af befolkingen i landområderne i Kina i fare. Den sandsynlige sandhed er en anden. Lave blodkolesterol-værdier har sammenhæng med en lavere frekvens af hjertekarsygdomme, kræft og andre sygdomme i vesten.
HDL er det "gode", mens LDL er det "dårlige" blodkolesterol. Forskning viser, at indtagelse af animalsk protein øger blodkolesterol-niveauet (China Study videnskabelige referencer). Mættet fedt og madkolesterol hæver også blodkolesterolet, men ikke lige så effektivt som animalsk protein. Plantebaserede fødevarer indeholder ikke kolesterol og hjælper kroppen på andre måder med at sænke kroppens produktion af blodkolesterol.

Andre årsager til forhøjet produktion af blodkolesterol kan være:

  • Stress og hvordan stress bliver håndteret?
  • Indtagelse af mættet fedt fra planteolie?
  • Indtagelse af for mange kalorier? Gælder det også, selvom kropsvægten er stabil?
  • At være i fastetilstand så kroppen forbrænder kropsfedt (jeg fik at vide af lægen, at jeg skulle møde op fastende - uden indtagelse af fødevarer siden aftensmaden dagen før).
  • Ifølge forfatteren af The Starch Solution, John McDougall, MD, kan frugt forårsage forhøjet cholesterol hos nogle mennesker (DrMcDougall.com).

I februar 2014 flyttede min arbejdsplads til en ny adresse, hvor vi også fik en ny kantine. Jeg tror der kan være en sammenhæng mellem den nye kantine og mængden af mættet fedt i maden. I den forbindelse vil jeg forsøge at undgå fødevarer der har tilsat planteolie, enten som smagsgiver eller som stegemiddel. Jeg vil også prøve på at blive bedre til at håndtere stress på arbejde og i fritiden.

Du er velkommen til at berige min kolesterolliste med videnskabelig information.

Jern

8. august 2013: Jern = 27 µmol/l (9 <> 34)
22. januar 2015: Jern;P = 27 µmol/l (9 <> 34)

Det er intet problem at få tilstrækkelige mængder jern som veganer. Jeg spiser ikke mange bønner, men forsøger at spise mørkegrønt salat og andre mørkegrønne grøntsager.

D-Vitamin

8. august 2013: P-25-Hydroxy-Vitamin D2+D3 = 57 nmol/l (50 <> 160)
24. februar 2014: 25-OH-Vitamin D(D3+D2);P = 11 nmol/l (50 <> 160)
25. april 2014: 25-OH-Vitamin D(D3+D2);P = 32 nmol/l (50 <> 160)
22. august 2014: 25-OH-Vitamin D(D3+D2);P = 59 nmol/l (50 <> 160)
22. januar 2015:25-OH-Vitamin D(D3+D2);P = 69 nmol/l (50 <> 160)

Min lille D-vitaminrejse. Jeg opdagede første gang i mit liv i februar 2014, at D-vitamin er noget man skal tage seriøst. Efter at have tigget lægen om en blodprøve, fik jeg resultatet på 11 nmol/l, og beskeden om at jeg skal på dobbeltdosis D-vitamintilskud i to måneder. Det er samtidigt med, at jeg forsøgte mig med at få D-vitamin fra solarier. De solarier jeg anvendte havde sandsynligvis forkerte solrør. Sagen skal undersøges nærmere og jeg vil gerne forsøge solarier med UVB-stråling på et tidspunkt. I dag tager jeg veganske D-vitaminpiller (2400 IU) hver dag fra efterår til forår, og de perioder hvor jeg dagligt er mindre end 3 timer i solen. Det vigtige ved solen er, at man ikke eksponerer huden så den bliver forbrændt (rød). Samtidigt er det vigtigt at være i solen for at sikre så meget naturligt D-vitaminproduktion som muligt.

Læs andre emner om D-vitamin.

Kontrol

Jeg forventer at blive kontrolleret for B12, triglycerid og kolesterol til sommer.

Er du ernæringsekspert opfordrer jeg dig til at dele dine blodprøveresultater med offentligheden.

En australier (Durianrider), som har været veganer i mange år deler sine resultater

Billedkilde.

Emner: 

Venlig hilsen GrN.dk, udvikling af hjemmesider, regneark (Excel/VBA), datahåndtering, logistik- og økonomimodeller. | Vegansk Youtube - Plant Sugar |  Veganske Boxershorts | Vegansk Landbrugsferie

I min jagt på mere info om kolesterol og forberedelse til en ny video faldt jeg over denne artikel: Deficient serum 25-hydroxyvitamin D is associated with an atherogenic lipid profile: The Very Large Database of Lipids (VLDL-3) study (september 2015). Det passer fremragende med mine blodtal.
Ekstrem D-vitamin mangel (24. februar 2014: 25-OH-Vitamin D(D3+D2);P = 11 nmol/l (50 <> 160)) og samtidigt for lav HDL og forhøjet total kolesterol. Der kan derfor være en sammenhæng mellem D-vitamin-mangel og skæve kolesterolværdier. Min HDL er også forbedret året efter, hvor mit D-vitamin-niveau også er højere, men er det tilstrækkelig højt? Det tror jeg ikke. Du kan se lidt om D-vitaminmyter: https://youtu.be/UpBueG7QRQk

24. februar 2014:
Kolesterol;P = 4.6 mmol/l (Max. 5)
Kolesterol HDL;P = 0.86 mmol/l (Min. 1)
Kolesterol LDL;P = 2.2 mmol/l (Max. 3)
Triglycerid;P = 3.5 mmol/l (Max. 2)

 

Venlig hilsen GrN.dk, udvikling af hjemmesider, regneark (Excel/VBA), datahåndtering, logistik- og økonomimodeller. | Vegansk Youtube - Plant Sugar |  Veganske Boxershorts | Vegansk Landbrugsferie