Veganer-blod

4 indlæg / 0 new
Seneste indlæg
Veganer-blod
En rød og en hvid blodcelle - kilde: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Red_White_Blood_cells.jpg

Kilde.

Når vi ændrer vores livsstil, der falder uden for normen i samfundet og kulturen, kan det være svært ikke at blive stemplet som en særling. Det kan godt være en udfordring og lidt kedeligt, at håndtere de samme spørgsmål 10 gange om dagen, men det glæder mig, at mange er så interesserede i den veganske livsstil. 

Et par kendte veganere: Bill Clinton, Brad Pitt, Mike Tyson, Avril Lavigne, Robert Cheeke, Angelica Segerbäck, Dr. T. Colin Campbell, Dr. John A. McDougall og Durian Rider.

Hvis du klikker på navnene, kan du måske læse hvorfor de har valgt den veganske livsstil. Du kan finde flere veganerer i listen over veganske kendisser.

Eksempler på udtalelser man kan møde i en animalsk kultur (de grove er selvfølgelig ment i sjov fra afsenderen):

  • "Vi skal nok danse på din grav". Wink
  • "Det er ikke sundt!".
  • "Er det ikke svært?".
  • "Dit blodsukker bliver ustabilt af alt det frugt".
  • "Veganere har mangelsygdomme - vi har behov for fedt fra mælkeprodukter".
  • "Hvad er der galt med lidt kage?".
  • "Spiser du heller ikke creme fraiche? Hvad med ost eller fisk?".
  • "Du kommer til at lide af kalkmangel, hvis du ikke drikker mælk".

Til reference har jeg vedhæftet mine blodprøveresultater fra august 2013, der er helt normale. Music 2

Og ja, jeg spiser kun planter.

Emner: 

Venlig hilsen GrN.dk, udvikling af hjemmesider, regneark (Excel/VBA), datahåndtering, logistik- og økonomimodeller. | Vegansk Youtube - Plant Sugar |  Veganske Boxershorts | Vegansk Landbrugsferie

hehe, ja mennesker har nogle gange nogle sjove kommentarer - det jeg dog mest er stødt på er den generelle om, hvad jeg så spiser når jeg ikke spiser kød - om maden ikke er kedelig? og nej det er den langt fra- i stedet er min mad blevet meget mere smag og farverig (ergo meget mere varieret og flere antioxidanter m.v).. Det er svært at sætte finger på hvilket "køkken" min mad er mest inspireret fra - udover at gøre flittigt brug af de danske grove grøntsager er den meget marrokansk/indisk/thai/stenalder inspireret - sidst nævnte altså det at spise f.x tang, kerner, brændenælder, diverse krydderurter (hele friske - ikke der tørrede intetsigende krydder man kan købe i plastikbøtter), spiselige blomster m.v.

Desuden forstår jeg ikke hvorfor den myte om at mennesker skal have kalk fra komælk ikke snart ændres, da der efterhånden er mange undersøgelser og helt alm empiri der peger i en anden retning.

Ang blodprøverne - kan se det er standart blodprøver taget af lægen, som kun har få mineraler/vitaminer med - fx er selen, chrom, magnesium, zink ikke med, men som er yderst vigtige mineraler  for at diverse funktioner fungerer optimalt i kroppen -dem kan du dog få målt andre steder, hvis ikke lægen vil tage dem- alternativt er der nogle helsekost og måske matas som laver zink test i forretningen. Hvis man aldrig spiser æg, som indeholder rigtig mange gode mineraler i rimelige mængder (det er jo det som danner basis for at der kan opstå et sundt og rask individ) mener jeg stadig man skal være bevidst om at sørge for rigeligt med forskellige kerner - græskar, solsikke, hørfrø, sesam, hamp mv. samt frøspirer fra diverse korn/frø mv - (eks byg) som også er rigtig gode kilder.

Jeg kan ikke lade være med at notere mig at din D2+3 vitamin er meget tæt på grænsen, hvor det bliver kritisk og når nu vi er på vej ind i vintermåneden er der risiko for den dykker yderligere. De danske værdier mener mange er for lavt sat - altså at  D3 grænsen skal være væsentlig højere oppe, så jeg tror at fx en nordamerikaner (hvor læger anbefaler  kæmpe doser D3 ift danske læger) vil sige din måling viser for lav værdi.  Jeg lå også ca omkring 60 da min læge foreslog et tilskud, da D3 er et yderst vigtigt vitamin (men hvilke vitaminer er ikke det?). Det er her fisk for mig er en vigtig kilde i sammenhæng med dets gode fedtsyrer, men så længe du er bevidst om at få nok af det fra andre kilder er det selvf ikke et problem, selvom jeg tror det kan være svært at få tilstrækkeligt i vinterperioderne, medmindre der suppleres med kosttilskud.  Men på den anden side så længe der spises meget varieret af diverse grøntsager, frugt, kerner, nødder, tang, oliven, hamp m.v giver du stadig kroppen et godt udgangspunkt for at opretholde sine funktioner.

http://www.urteliv.dk

Måden vi lever på har afgørende betydning for at holde vores kroppe sunde og raske.
Du kan altid fremme din sundhed med hjælp fra naturens spisekammer.

Ang B12

Det som du sikkert også får injektioner fra stammer fra det kemiske Cyanocobalamin http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanocobalamin

som også findes i den vegetariske pille du kan få i helsekostforretningerne eller tilsendt pr post, så der er reelt alternativ, hvis man vil undgå injektioner fx:

http://helsam.dk/templates/product.asp?ProductGuid=3944&GroupGuid=2507020 eller http://helsam.dk/templates/product.asp?ProductGuid=11371&GroupGuid=2507020

mangel på intrinsic factor forekommer primært ved manglende mavesyre og er derfor noget som kan afhjhælpes, hvis det skulle være tilfældet : http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2013/08/13/b12-vitamin

 

Ang D vitamin/hormon- som supplement til min tidligere påstand; anbefales det at den optimale blodværdi er  ca 107,5 nanomol/liter, som således om vinteren kræver at der tilføres  70 -100 mikrogram dagligt http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/d3-vitamin-solskinsvitaminet og lur mig om det ikke også findes i en vegansk udgave Smile Jeg kan i hvert fald ikke se noget mistænkeligt i det kosttilskud jeg bruger. Igen fin det er i helsekostforretninger som har specialiseret sig inden for ernæring og vegansk livsstil m.v, hvor ekspedienterne kan give gode råd

 

http://www.urteliv.dk

Måden vi lever på har afgørende betydning for at holde vores kroppe sunde og raske.
Du kan altid fremme din sundhed med hjælp fra naturens spisekammer.

Hej Lene.

Tillykke med din uddannelse! Jeg hører, at du blev færdig her for nyligt.

Ligesom videnskabelige undersøgelser og -studier, der med signifikant sandsynlighed pejer på, at proteiner fra animalske kilder er skadelige for mennesker.

Tak, det er noteret, jeg skriver mineralerne/vitaminerne på listen, så bliver de målt, når jeg skal have taget blodprøve i 2014. Jeg spiser bønner og lidt nødder, så jeg er ikke så bekymret. 

Jeg vil også i gang med at spise noget byggrød, det er det gladiatorerne primært levede af, så det må være vældigt.

Præcis, mit D-vitamin/hormon-niveau er i den nedre grænse (jeg ønsker mig et udendørs kontor :-))- så det er solarium et par gange om måneden uden at brænde huden. Nogle læger mener, at man ikke kan få D-vitamin fra lyset i et solarium mens andre videnskabelige undersøgelser viser noget andet. 

Er der nogen, der har erfaring med hvilke solarier, der er bedst i forhold til D-vitamin-produktion i huden?

Tak for de gode råd angående D-hormon og B12-vitamin og de gode links, har selv studeret nogle af dem. Jeg bruger B-vitaminpillerne fra supermarkedet, de fungerer glimrende indtil videre. Jeg synes det er underholdende at Radiodokteren ikke nævner noget om solarium, som en af de vigtigste kilder til D-vitamin i på den nordlige og sydlige halvkulge i de solskinsfattige måneder. Det er på trods af, at norske læger og videnskabelige undersøgelser anbefaler solarium - især i meget svære sygdomstilfælde. B12 har sin helt egen tragiske historie.

Min udfordring er, at jeg har svært ved at tro på nogen, der forsøger at tjene penge på kosttilskud - de er ikke uvildige, og deres primære motivation er ikke at hjælpe andre men at tjene penge.

Venlig hilsen GrN.dk, udvikling af hjemmesider, regneark (Excel/VBA), datahåndtering, logistik- og økonomimodeller. | Vegansk Youtube - Plant Sugar |  Veganske Boxershorts | Vegansk Landbrugsferie