3 overraskende fordele ved en plantebaseret kost

Vi kender alle til de mest åbenlyse fordele ved en plantebaseret kost: At det er godt for planeten, at det er godt for dyrevelfærden, og at det nok også forlænger vores levetid.

Men det er ikke de eneste fordele, og hvis du skifter til en vegetarisk eller vegansk kostplan, vil du også opleve andre gode fordele, som du måske ikke har tænkt på i forvejen. Da vi stræber efter at give nyttig information om ernæring, er det også vigtigt at fortælle lidt om de ting, som du rent faktisk kan få ud af at skifte til denne kost. Og det er præcis, hvad du får her.

Højere koncentrationsevne

Det er ikke usædvanligt at opleve en højere koncentrationsevne, når du skifter til en plantebaseret kost. Det er der i hvert fald mange veganere, der rapporterer om. Ikke altid i begyndelsen, men det opleves normalt i det lange løb.

Umiddelbart skyldes det, at du får mere næring i form af visse vitaminer, mineraler, antioxidanter og diverse sunde aktive stoffer. De er gode for kroppen som helhed, men de er også gode for hjernen og for det mentale velvære. Niacin, folat, C-vitamin og magnesium er nogle af de bedste eksempler, og de er alle lette at optage igennem en plantebaseret kost. Det skyldes måske også, at kroppen ikke er på overarbejde med at fordøje tunge protein- og fedtholdige varer hver dag.

En højere koncentrationsevne er både brugbar i forbindelse dit arbejde, men også til mange former for underholdning. Fine eksempler er computerspil, online casino, tankesport og quizzer/konkurrencer, hvor dine resultater nemt kan forbedres, hvis din koncentrationsevne stiger til vejrs.

Husk dog at supplementere med B12-vitamin, da det er et af de få stoffer, som er svært at få igennem en plantebaseret kost, og som ligeledes har stor indflydelse på koncentrationen.

Godt for huden

Måske overrasker det dig ikke, at en plantebaseret kost gør gode ting for huden. Spørgsmålet er derimod om du ved hvor stor en forskel, det egentlig gør - for et højt indtag af frugt og grønt kan have ret utrolige effekter. Både for selve udseendet, men også for hudens egentlige helbred.

Det er igen vitaminerne og de aktive stoffer i planterne, der er på spil. Især A-, C- og E-vitamin giver huden gode materialer at arbejde med, og det samme kan siges for mange af de lidt mindre aktive stoffer og antioxidanter, der kan findes i fødevarer som avocado, søde kartofler, druer, bær, grønkål og spinat.

En plantebaseret kost får altså huden til at se godt ud. Sandsynligheden for akne og andre hudproblemer minimeres. De fleste veganere og vegetarer ser ofte yngre ud, end de egentlig er.

Du kan faktisk spare penge

Mange anser - af den ene eller anden grund - en plantebaseret kostplan for at være dyrere end en traditionel dansk kost. Men det er sjældent tilfældet, hvis bare du køber rigtigt ind. Det er nemlig muligt at spare penge ved primært at spise frugt, grønt og tilbehør.

Generelt er det nemlig billigt at købe sunde, plantebaserede fødevarer. Se på frugter som æbler, bananer, applesiner, kiwier og lignende - de koster næsten ingenting. Se på kiloprisen for gulerødder, kartofler og de fleste grøntsager - normalt en hel del billigere end animalske fødevarer. Selv bønner kan være billige at købe.

Undtagelser er varer som nødder og frø. De er ofte dyre at købe, men det går i den rigtige retning.

Så en plantebaseret kost kan sagtens være billig. Mange veganere og vegetarer lever for et madbudget under 1.500 kroner om måneden, så det er absolut intet problem at spise billigt og sundt på samme tid.

Indtrykket af, at en plantebaseret kost er dyr, kommer formentligt af at veganske/vegetariske restauranter og bagerier har det med at være dyre - samt at de fleste alternativer til mælk og kød (fx mandelmælk og tofu) tit står til høje priser i supermarkedet. Køber du selv dine varer ind, ser det dog noget anderledes ud. Her er det nemt at få råd til en plantebaseret kost, så det er bestemt en fordel, der bør nævnes.