HJÆLP !!!! Hvad kan jeg spise

Yo

Jeg er ny i den her varden af plantebaseret kost

Så hvad kan jeg spise det kan supplere en relativ høj fysisk aktivitet. Og som er relativ hurtig at lave

Mvh. En desperat nybegynder

To be continued...

Sidst ændret
03/03/2021 - 21:41
Planteavler
tor, 03/04/2021 - 01:22

Fuldkornspasta, tomatsovs og bønner (eller kikærter) og frosne grøntsager (øko mix for en 10'er) eller øko spinat til en tier. Det tager cirka 15 minutter at lave. Mix mellem dagene de forskellige stivelser: Majs, fuldkornshvede (pasta, lasagne), kartofler, søde kartofler, fuldkornsris, og den super nemme havregryn-havregrød. Havregrød med æble og dadler er ninja!

Bananer og/eller daddelsmoothies til morgenmad og frokost. Bananer koster nogle gange 1 krone stykket hvis man køber på tilbud eller for eksempel 100 styk i Føtex.

Det afhænger også af, hvilken fysisk aktivitet du udfører. For vil cyklister ikke spise bønner etc, da de ønsker at få så meget kulhydrat ind som muligt. Men en energifordeling på mindst 80% kulhydrat, max 10% protein, og max 10% fedt, så er alt vel, hvis du indtager 3.000-4.000 kcal om dagen fra hele planter (fuldkorn og ikke bearbejdede planter). For eksempel økokartofler som ikke er skrællede og appelsiner i stedet for appelsinjuice. Og husk de grønne ting. :-D

Fik også lige denne i min mail i dag: https://www.forksoverknives.c…

Bemærk brown rice noodles = fuldkornsnudler. :-)

Vegansk IT konsultation hos GrN.dk. Vi løser både store og små opgaver. Kontakt os.

Kasper
tor, 03/04/2021 - 13:53

Det vigtigste er at få nok kalorier, som primært skal komme fra kulhydrater. På denne side fokuserer vi på hele planter, så vi anbefaler at kulhydraterne kommer fra frugt, rodfrugter/stængelknolde (søde kartofler, kartofler, osv.) eller korn (brune ris, havregryn, pasta og brød, osv.). Alle kilder til kulhydrater som ikke er frugt, betegnes for det meste som stivelse.
Dette kan suppleres med bladgrønt og grøntsager i salater eller alene (udskift chipsposen med en pose skyllet spinat for at få ekstra point :) )

Det er svært at vide hvor meget man skal spise som nybegynder, da kalorietætheden er anderledes ved en fedtfattig plantebaseret kost, end en almindelig dansk kost. Derfor anbefaler jeg at du registrerer hvad du spiser i et kostregistreringsprogram i et par uger (jeg anbefaler cronometer, men helt op til dig hvilket program du bruger), som giver dig et godt overblik over hvor meget energi der er i det mad du spiser. Derefter kan du blot nøjes med at checke kalorieindholdet på nye fødevarer du introduserer til din kost.

Når det kommer til madlavning, er det en god idé at starte med at vælge en form for stivelse, og derefter bygge retten op. Har du lyst til ris, pasta, eller kartofer, derefter kan du eksperimentere med en sovs du kan lide der passer til den stivelse du har lyst til, og supplere med noget salat. Jo simplere du kan holde dine retter jo nemmere, men der findes mange plantebaserede opskrifter på nettet der minder meget om de retter man allerede kender. Det kan dog være svært at holde disse erstatningsretter fedtfattige, dog kan mængden af olie osv. reduceres til et minimum og holde disse retter til specielle begivenheder.

Bliv veganer i dag